علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 12 سال و 8 ماه و 26 روز سن داره

♥♔ شیرین کاریهای علیرضا ♥♔

مسافرِ نجف

1393/9/27 22:40
نویسنده : الهام
3,925 بازدید
اشتراک گذاری

بفرمایید چند عدد عکس داغ که هم اکنون از مسافرِ نجف (دایی محسن مان) به دست مان رسیده است:

بفرمائید به اندازۀ تمام ارادت تان به آقایمان، امیر، سلام بدهید:

السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَ الدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ وَ عَلَى ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ

السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ

السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَ الْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ...


سلام بر شجره نبوت،و درخت تنومند هاشمى،درخت تابان و بارور به بركت نبوّت، و خرّم و سرسبز به حرمت امامت، و بر دو آرميده در كنارت آدم و نوح(درود بر آن ها باد).

سلام بر تو و بر اهل بيت‏ پاك و پاكيزه ‏ات،سلام بر تو و بر فرشتگان حلقه‏ زننده بر دورت و گرد آمده بر قبرت...

پخش مستقیم حرم مطهر حضرت علی علیه السلام

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

بعداً نوشت: این پست یکی از لذت بخش ترین پست هایی است که تاکنون توسط مادرمان نگاشته شده است و درست دو هفته برای نگارش آن زمان صرف شده است.آرام

ایوان نجف عجب صفایی دارد      حیدر بنگر چه بارگاهی دارد!

این دو عکس به منظورِ نشان دادنِ تمام عظمت ایوان نجف از فضای مجازی گرفته شده است. در واقع بعد از تفتیش های متوالی زائران قبل از ورود به حرم، عکسبرداری توسط زائران امکان پذیر نیست، مگر آن که آن زائر پسرکی زبل از اهالی اصفهان باشد که دوربین خود را به طریقی رندانه با خود همراه ببرد و مادرمان باز هم به طریقی رندانه عکس های زیر را از روی فیلمِ به ثبت رسیده توسط این همسفر دایی محسن مان، تهیه و در این مکان با شما همراه همیشگی به اشتراک بگذارندآرام

ادامۀ مطلب و توضیحاتِ کامل از اماکن متبرک نجف اشرف را از دست ندهیدآرام

آستان مقدّس حضرت علي(عليه السلام) در مرکز شهر نجف قرار دارد که از يک گنبد طلايي عظيم و يک گنبد خانه و رواق هاي متعدد و يک صحن، با برخي ضمائم تشکيل شده است. نخستين ساختمان حرم مطهر در دوران هارون الرشيد عباسي بنا گرديد و پس از آن همواره در حال تجديد و عمران و توسعه بوده است. ساختمان امروزي از آثار صفويه است. گنبد عظيم و ايوان روحبخش آن، به دستور نادرشاه افشار با خشت هاي طلايي تزيين شده است. آيينه کاري حرم به وسيله هنرمنداني از اصفهان در سال هاي دهه چهل شمسي انجام گرفت. قبر مطهر حضرت، درون صندوقي از خاتم و ضريحي نقره اي قرار دارد; صندوق خاتم از ساخته هاي دوران شاه اسماعيل صفوي است و از نفايس روزگار بشمار مي رود. ضريح مطهر توسط هنرمندان هندي و چيني در سال 1345 هـ . ق. در هند به همت رهبر شيعيان اسماعيلي ساخته و تقديم حرم مطهر گرديده است. گرداگرد مرقد منور را از چهار سو رواق در بر گرفته است که همگي به زيباترين شکل توسط هنرمندان ايران تزيين يافته است. حرم مطهر داراي صحن بسيار بزرگ و دلگشايي است که اطراف مرقد مطهر را در برگرفته است. اين صحن از ساخته هاي دوران صفوي است که نماي آن با کاشيهاي خشتي زيبايي تزيين يافته و داراي دو ويژگي منحصر بفرد است:

نخست آن که: در تمام فصول سال، هنگام ظهر شرعي، سايه از سمت شرق از ميان مي رود.
دوّم آن که: همواره نخستين اشعه آفتاب هنگام بامداد از ميان بازار بزرگ شهر گذشته و پس از عبور از دروازه صحن به ضريح مقدّس مي تابد.
در گرداگرد صحن مطهر اتاق هايي قرار دارد که همگي آرامگاه بزرگان است. صحن داراي چهار دروازه اصلي است که بزرگ ترين آن ها در سمت شرق واقع شده و به «باب الذَّهب» شهرت دارد. دومين دروازه در سمت شمال قرار گرفته و به «باب الطوسي» معروف است.
سومين دروازه در جنوب است به نام «باب قبله» و چهارمين آن در سمت غرب واقع شده و به «باب سلطاني» مشهور است.
السلام علیک یا علی بن ابی طالب

حرم مطهر، داراي برخي بيوتات ضميمه است که عبارتند از:
الف ـ مسجد عمران بن شاهين، که در دالان منتهي به باب الطوسي قرار گرفته است. اين مسجد کهن، از بناهاي عمران بن شاهين، حاکم جنوب عراق در نيمه قرن چهارم هجري است.
ب ـ مسجد خضراء، در زاويه شمال شرقي صحن است که داراي تاريخ کهن مي باشد. اين مسجد در سال 1385 هـ . به طرز زيبايي بازسازي گرديد و ده ها سال يکي از مراکز اصلي تدريس در حوزه علميه نجف بشمار مي رفت.
ج ـ تکيه بَکتاشيها، اين تکيه در دوره حاکميت عثمانيان بر عراق ساخته شده و محل تجمع و برگزاري مراسم صوفيان بکتاشي تُرک بوده است. ساختمان اين تکيه که امروزه به انبار آستانه تبديل شده در شمال غرب صحن واقع است.

د ـ مسجد بالاسر، در دالان سمت غربي صحن قرار گرفته و در محراب آن قطعاتي از کاشيهاي خشتي متعلق به قرن ششم هجري به چشم مي خورد.

ایوان طلا از زیباترین و باشکوه ترین ایوان های حرم است که در پایین پای مبارک و رو به مشرق واقع شده و در برابر آن باب السوق الکبیر قرار دارد.

آرامگاه کُميل بن زياد نَخَعي: اين آرامگاه در ميان بزرگراه نجف ـ کوفه قرار گرفته و داراي صحن وسيع و گنبد بزرگي است. کميل از ياران باوفاي حضرت علي(عليه السلام) بود و دعاي کميل که حضرت آن را به وي آموخت، مشهور است.
علماي مدفون در نجف: همانطور که پيشتر گذشت، نجف آرامگاه جمع بسياري از عالمان بزرگ است که برخي از آنان عبارتند از:
* علامه حلّي، در اتاقي که در راهروي جنب گلدسته شمالي قرار دارد، مدفون است.
گفتني است که قبر حاج آقا مصطفي خميني(رحمه الله) در همين مقبره قرار دارد.
* مقدس اردبيلي، در اتاقي که در ايوان طلا و جنب گلدسته جنوبي واقع شده، مدفون است.
* سيد محمد کاظم يزدي، قبر او در مقبره بزرگي است که در سمت شمال صحن مطهر قرار دارد.
* شيخ مرتضي انصاري، قبر وي درون اتاقي است که در سمت غرب راهرو و دالان باب القبله قرار دارد.
* ميرزاي نائيني، مدفون در دومين مقبره پيش از زاويه جنوبي است.
* آخوندخراساني، در مقبره جنوبي واقع در دالان باب الذهب قراردارد. درنزديک اومدفن فقيه مشهور ميرزا حبيب الله رشتي وسيد ابوالحسن اصفهاني واقع است.
* آية الله بهبهاني، وي از رهبران مشروطيت بود که به دست مخالفان و عوامل بيگانه ترور شد. قبر او در دوّمين مقبره پس از دروازه باب السوق، به سمت شمال قرار گرفته است.
* علاوه بر اين بزرگان، که داراي مقابر مشهوري هستند، در صحن و حجره هاي اطراف آن نيز گروه زيادي از شخصيتهاي ديني مدفون اند که برخي از آنان عبارتند از آيات عظام: سيد محمد سعيد حبوبي، شربياني، شيخ محمد حسن آشتياني، سيد ابوالقاسم خويي، سيد محمود شاهرودي، حاج آقا حسين قمي، شيخ الشريعه اصفهاني، سيد عبدالحسين شرف الدين. آقا ضياءالدين عراقي، شيخ محمد حسين غروي اصفهاني، حاج محمد حسين امين الضرب و جز اينها.
 
قبرستان وادي السّلام: اين قبرستان يکي از مقدس ترين گورستان هاي مسلمانان و شيعيان است و در روايات آمده: «هر مؤمني در شرق يا غرب جهان ديده از جهان بر گيرد به روح او ندا مي رسد که به وادي السلام ملحق شو» و بدين منظور فرشته اي است به نام «مَلَک نقّاله» که ارواح مؤمنان را از سرتاسر جهان به اين گورستان  مي آورد. دفن آدم ابوالبشر و نوح پيامبر در نجف اشرف و در داخل ضريح اميرمؤمنان ـ عليه السلام ـ دليل روشني است بر اين كه قديمي ترين مقبره بر فراز كره خاكي در همين منطقه است.

این قبرستان که در قسمت شمالی حرم علی بن ابی‌طالب در شهر نجف واقع شده یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین قبرستان های جهان و بزرگ ترین قبرستان شیعه محسوب می‌شود. اين قبرستان از جنوب به حرم اميرالمومنين و خيابان اصلي نجف- كوفه (شارع علي بن ابيطالب) از شرق به جاده نجف - كربلا، از شمال به منطقه حي المهندسين و غرب به درياي سابق نجف محدود مي‌گردد.

شهرت این قبرستان به علت روایاتی است که آن را محل رجعت تعدادی از پیامبران و امامان و مومنین در روز رجعت قلمداد نموده است.
عکس های زیر توسط دایی محسن مان که علاقۀ وافری به این مکان پیدا کرده بودند، به ثبت رسیده است. شایان ذکر است که دایی محسن مان دو روز پیاپی و ساعت های طولانی را در این مکان می گذراندند و خدا می داند آن جا با مردگان چه می گفتندخندونک

لازم به ذکر است که مادرمان ضمن نوشتنِ این پست به تکمیل اطلاعات خود در زمینۀ قبرستان وادی السلام پرداخته و در همین راستا خواندنِ این مطلب، که در رابطه با جمع شدن ارواح مومنین در قبرستان وادی السلام نجف است، خالی از لطف نیست. 

این قسمت از وادی السلام، سرداب (به زبان فارسی: زیر زمین) نامیده می شود. هر سرداب به یک خانواده تعلق می گیرد و جسد هر نفر از آن خانواده داخل یکی از قبرها واقع می شود. در عکس می توانی قبرهای پرشده و سنگِ قبر آن ها  و نیز قبرهای خالی را ببینی

و اما تصاویر زیر نیز مربوط به قسمتی از قبرستان وادی السلام نجف است. در عکس سمت راست عده ای قبرهای قبرستان را خراب کرده و قسمتی از موهای خود را زیر همین تکه آجرها پنهان نموده اند و به شیوۀ خودشان برای خود قبری در وادی السلام ساخته اند تا روز قیامت با صالحان برانگیخته شوند! گیج غافل از این که برانگیخته شدن با صالحان شروطی دارد که عجیـــــــــــــــــــب به شیوۀ زندگی کردن و رفتار با بندگانِ حق مربوط می شود و به تنها چیزی که ارتباط ندارد، دفن کردنِ مو در زیرِ آجرهای گورستان وادی السلام استدرسخوان

و اما این قسمت از قبرستان نیز به همان دلیلی که در سطر قبلی ذکر شد مزین شده است به سنگ قبرهای مصنوعی که عده ای جهت محشور کردنِ خود با صالحان در این مکان نصب نموده اند! و متأسفانه اغلبِ این سنگ ها نیز متعلق به هموطنان مان می باشدغمگین

تصاویر کامل تری از این قبرستان بسیار بزرگ و پر رمز و راز را می توانی در اینجا و اینجا ببینی...

مقبرۀ آیت الله علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی

و اما یکی از خواندنی ترین قسمت های وادی السلام مقبرۀ عارف، فقیه و حکیم شیعه آیت الله علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی است که ما نیز مانند بسیاری از شما به تازگی و بواسطۀ نگاشتنِ همین پست با عمق شخصیت و بزرگی ایشان آشنا شده ایم...خجالت

جهت آشنایی بیشتر با علامه قاضی به لینک زیر بروید:

نگاهی به زندگینامه و رفتار عارف، حکیم، و فقیه بزرگ شیعه آیت الله علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی

و پیشنهادمان به شما این است که حتما تا انتها بخوانید تا به قسمت "برخی توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها از علامه قاضی" و نیز "وصیت نامۀ علامه قاضی"، و همین طور "وقایع شب رحلت علامه" و "تفکر و مکاشفه در وادی السلام نجف" و "کرامتی از مرحوم قاضی" برسید. آقا جان اصلا همه اش را بخوانید! زندگینامۀ افرادی چون قاضی خواندن دارد! از این دسته افراد بسیار به ندرت یافت می شود!

آرامگاه حضرت هود و حضرت صالح(عليهما السلام): اين آرامگاه در بخش آغازين گورستان وادي السلام واقع شده است. بنابر روايات اين دو پيامبر در اين سرزمين مدفون اند.

حضرت هود از پیامبران بزرگ الهی است که در میان قوم عاد در سرزمین احقاف مابین یمن و حضرموت زندگی می کرد. قوم عاد مردیم ثروتمند و نیرومند بودند و عمرهای طولانی، درآمدهای سرشار و سرزمینی آباد داشتند و خداوند نعمت های فراوانی به آن ها داده بود، اما کم کم غافل شدند و به سرکشی، طغیان، و بت پرستی پرداختند. هود از طرف خداوند مأمور شد تا آن ها را به یکتاپرستی دعوت و از عادات بد بت پرستی و ستم دور کند.

حضرت هود آن ها را موعظه و نصیحت می کرد ولی به جز عده ای کم که به او ایمان آوردند سایرین حرف هایش را رد کرده و به لجاجت خود ادامه دادند. سرانجام عذاب خداوند بر آن ها نازل شد و جز حضرت هود و یارانش نجات نیافتند.

حضرت صالح در میان قوم ثمود زندگی می کردند. قومی که مانند قوم هود در ناز و نعمت زندگی می کردند ولی به جای شکرگزاری خداوند یکتا به عبادت بت ها می پرداختند و عاقبت پس از کشتنِِ ناقه ای که صالح از کوه برانگیخته بود به عذاب پروردگار گرفتار شدند.

مرقد رئیسعلی دلواری مبارز ایرانی که در مقابل استعمار انگلیس ایستاد نیز در همین قبرستان است.

 

مقام حضرت حجّت (عجّ): اين مقام در گورستان وادي السّلام قرار دارد و جايگاه مقدسي است که به آن حضرت نسبت داده مي شود. از اين رو مردم به زيارت و نمازگزاردن در آن مي پردازند. این مکان سال هاست که به مقام امام زمان شهرت دارد، دارای گنبد سبزی ست و در غرب مسیر ماشین روی وادی السلام قرار دارد. علامه بحر العلوم این مقام را تجدید بنا کرد. در قرن سیزدهم هجری توسط سید محمد خان -پادشاه سند- گنبد و بارگاه را کاشی کاری کرد. این مقام دارای یک محراب است که منتسب به حضرت مهدي (عج) كه علت اين انتساب معلوم نيست و مشخص نیست كه آيا در آن جا كسي آن امام را ديده است، يا كرامتي از آن حضرت در آن مكان مقدس ظاهر گشته؟ جز آن كه اين مقام شريف از قديم الايام وجود داشته است.

خانه اي كه از آن سخن گفته مي شود، دو قسمت داشت، يك قسمت براي مردان و قسمت ديگر براي خانم ها و يك سرداب هم زير اتاقها قرار داشت كه در ايام گرما اهل خانه در آن سرداب زندگي مي كردند.

شيعه اين خانه و سرداب را محترم مي دارد؛ زيرا برخي از امامانشان در اين خانه زندگي مي كردند و امام هادي و امام عسكري و نيز امام مهدي (عج) در همين خانه، خداوند سبحان را عبادت مي كردند. اين يك امر عقلاني و طبيعي است كه به جهت علاقه اي كه به پيشواي ديني خود دارند متعلقات او را هم محترم بشمارند و خلاصه سخن غيبت حضرت در سرداب بهتاني بيش نيست و هيچ يك از بزرگان شيعه چنين باوري ندارند.

مقام حضرت زين العابدين(عليه السلام): بنا به گفته روايات، جايگاهي است که امام سجّاد(عليه السلام)هنگام زيارت قبر جدّ خود، در آنجا به نماز ايستاده است، و اين مقام در مغرب شهر نجف واقع است.

 

 

 

 

و اما کوفه!

کوفه یکی از شهرهای عراق است که در جنوب این کشور و در 10 کیلومتری شمال شرق نجف اشرف قرار دارد. این شهر در کنار رود فرات ساخته شده، آب و هوای معتدلی دارد و از دیرباز سرسبز و خرم بوده است.
قرن‌ها پیش از ساخته شدن شهر، در این سرزمین مردم بسیاری زندگی کرده‌اند. حتی در روایات چنین آمده است که طوفان نوح در این سرزمین آغاز شد. کوفه در ابتدا سورستان نامیده می‌شد. در سال 17 هجری، چند ماه پس از ساخته‌شدن بصره، سعد وقاص به دستور عمر این شهر را ساخت تا جایگاهی برای سکونت رزمندگان و نیروهای نظامی در زمان فتوحات باشد و آنان بتوانند همراه با خانواده‌های خود در آن جا مستقر شوند. کوفه در آغاز به محله‌های متعددی تقسیم شده بود که هر محله در اختیار یک طایفه یا قبیله بود اما بیشتر به یک اردوگاه نظامی شباهت داشت و خانه‌های آن با حصیر و نی ساخته می‌شد.
مدتی بعد، در یک آتش سوزی بزرگ، همه این خانه‌ها از بین رفت و خانه‌های آجری جای آنها را گرفت. شهر در مدت کوتاهی به یکی از شهرهای مهم اسلامی تبدیل شد و حوادث بسیاری به خود دید. مسجد بزرگ این شهر نیز که حضرت علی (ع) در آن به شهادت رسید نیز در همین دوران ساخته شد. مساحت این مسجد را چنان زیاد بود که گنجایش همه جنگجویان ساکن در شهر را داشت.
با به حکومت رسیدن حضرت علی (ع)، کوفه پایتخت حکومت اسلامی شد و با این که پس از صلح امام حسن هرگز پایتخت حکومت دیگری نشد، اما اهمیت خود را حفظ کرد و تا سال‌ها یکی از مراکز مهم علمی و هنری - به ویژه در فقه و ادبیات - باقی ماند. با این حال، با گسترش نجف اشرف و اهمیت یافتن آن، رفته رفته از رونق کوفه کاسته شد. امروزه کوفه شهر کوچکی در نزدیکی نجف است و از آن رونق نخستین خبری در آن نیست.

مسجد کوفه يکي از مساجد چهارگانه بزرگ جهان اسلام است که در شهر کوفه عراق ساخته شده است. اين مسجد در 12 کيلومتري شمال شهر نجف واقع است. گفته مي‌شود اين مسجد ابتدا توسط حضرت آدم ساخته شده و پس از مسجدالحرام قديمي‌ترين مسجد جهان است. در دهه‌هاي اول هجري قمري اين مسجد توسط سعد بن ابي وقاص بازسازي و سپس توسط علي ابن ابي طالب، مرکزي مهم براي خلافت در نظر گرفته شد. مقبره برخي از بزرگان و علماي ديني در آنجا قرار دارد. گفته مي‌شود پس از ظهور حجت بن حسن (مهدي) ، اين مسجد وسعت بسياري خواهد يافت.
و اما مقام های مسجد کوفه...

مسجد كوفه، از مكانهاى مقدس و بارزترين نماد انتظار است. اين مسجد مقدس در هنگامۀ ظهور، پايگاه تبليغاتى امام زمان(عج) قرار مى گيرد. روزگارى شيفتگان خاندان عصمت در مسجد اعظم كوفه پيرو آن منبر مولاى متقيان(عليه السلام) گرد مى آمدند و از بيانات گهربارش كسب نور مى كردند. در هنگامه ى ظهور نيز پيرامون منبر آخرين امام نور، گرد مى آيند و از سخنان گهربارش فيض مى برند. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد:

«گويى به سوى قائم(عج) مى نگرم كه بر فراز مسجد كوفه قرار گرفت، تعداد 313 تن يارانش در اطراف او حلقه زده اند كه پرچم داران، و فرمان روايان خداوند بر فراز گيتى در ميان بندگان خدايند»

شيوه صالحين از علماء و شيعيان منتظر بر اين استوار است كه تشرّف به ديدار حضرت قائم(عج) را از ديرباز درخواست مى كرده اند به طورى كه بعضى از آنان چهل شب جمعه از مسجد كوفه به مسجد سهله رفته و يا چهل شب چهارشنبه در مسجد سهله بيتوته كرده و تضرّع و زارى و عبادت مى نمودند تا به اين فيض عظيم نايل شوند[6] و با حضرت قائم(عج) درد دل نمايد و پايان غيبت او را از خدا بخواهند.

در مجاورت مسجد کوفه حرم مسلم ابن عقیل، حانی بن عروه، و مختار ثقفی قرار دارد.

آستانه مسلم بن عقيل

پس از شهادت مسلم و هانى با موافقت عبيدالله، قبيله مذحج، پيكر پاك آن دو را كنار دارالاماره به خاك سپردند. شايد اين مكان به اين دليل انتخاب شد كه قبر آنها زير نظر حكومت باشد و رفت و آمد شيعيان را زير نظر داشته باشند. تا سال 65ق. قبر آن دو، بدون سايبان بود. در اين سال مختار ثقفى دستور اوّلين بناى آستانه مسلم را صادر كرد و براى قبر او حرم و گنبدى تأسيس نمود و نام آن دو را روى سنگ مرمر حك كرد و آنها را روى قبور آنها گذاشت. در سال 368 ق. حرم و بارگاه مسلم بن عقيل، توسط عضدالدوله ديلمى تجديد بنا شد. وى خانه‌هايى اطراف حرم ساخت و حقوق ماهيانه‌اى براى ساكنين جوار آستانه بر قرار كرد. در سال 656ق. آستانه توسط محمدبن محمود رازى تعمير گرديد. در سال 1263ق. توسط آيت الله محمد حسن صاحب جواهر، تعميرات اساسى در آستانه صورت گرفت. در سال 1384 ق. آيت الله سيد محسن حكيم دستور تجديد بناى اساسى آستانه را صادر كرد و به همت حاج محمد رشاد، گنبد طلا كارى شد و در اين راه 180 هزار دينار عراق هزينه گرديد.[۳۴]
 
مرقد هانى بن عروه
پس از شهادت مسلم و هانى، قبيله مذحج از عبيدالله اجازه گرفته و آن دو را در كنار دارالاماره به خاك سپردند. بنا به برخى نقل ها، پيكر هانى چند روز بر زمين ماند تا اينكه همسر ميثم تمار شبانه كه همه خواب بودند، آن را به خانه برد و نيمه شب، جسد هانى را در كنار مسجد كوفه به خاك سپرد. تاريخ ساخت و تكميل حرم هانى بن عروه تقريباً با حرم مسلم مشترك است.[۳۵]
 
مرقد مختار ثقفى
قبر او اكنون در جوار مسجد كوفه، در كنار مسلم بن عقيل و هانى بن عروه است.

مسجد سهله

بعد از مسجد کوفه، مسجد سهله جزو مکان های مقدس به شمار می آید؛ زیرا خانۀ ادریس نبی و حضرت ابراهیم در این مسجد قرار داشته است. این مسجد بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی، و مسجد کوفه در درجۀ چهارم جزو برترین مساجد به شمار می رود. مسجد سهله (نام‌هاي ديگر: مسجد سهيل، بني‌ظفر، عبدالقيس) يکي از مشهورترين مساجد اسلامي است که در قرن اول هجري توسط قبايل عرب در کوفه در سمت شمال غربي مسجد جامع کوفه به فاصله حدود دو کيلومتر ساخته‌شده‌است. اين مسجد يکي از کهن‌ترين مساجد منتسب به حجت بن الحسن، امام دوازدهم، شيعيان است و از نمادهاى انتظار به شمار مى آيد.

منتظران ظهور حضرت، در مسجد سهله كه خانه امام قائم(عج) است حضور مى يابند و از خداوند تعجيل ظهور حضرت را مى طلبند. در بخش‌هاي مختلف صحن مسجد محراب‌هايي ساخته شده‌است که به نام پيامبران و اهل بيت نامگذاري شده‌اند و در اصطلاح آن‌ها را مقام مي‌خوانند. (فقط اولین عکس توسط دایی محسن مان به ثبت رسیده است و سایر عکس ها محصولِ نت است.).

مقام‌های مسجد سهله عبارتند از: مقام امام صادق (ع)، مقام امام سجاد (ع)، مقام امام زمان(عج)، مقام حضرت ابراهیم (ع)، مقام حضرت ادریس (ع)، مقام حضرت خضر (ع). و اما نقشۀ مسجد سهله:

 
سایر مساجد شهر کوفه
 
مسجد حنانه
اين مسجد در بين راه نجف و كوفه، سمت شمال آن واقع است. به هنگام حمل سرهاي مبارك شهيدان كربلا به كوفه، سر مقدس ابا عبدالله را بر زمين اين مسجد گذاشتند. گفته‌اند در اين هنگام صدايي شبيه به ناله بچه شتري (حنانه) كه مادرش را گم كرده باشد بلند شد. برخي نيز گويند قبل از آن كه امام علی عليه السلام را دفن كنند چند لحظه جنازه شريف را در اين محل بر زمين گذاشتند و از زمين ناله و شيوني برخاست. از اين رو بعدها در آن مكان مسجدي ساختند كه آن را حنانه ناميدند. والله اعلم بالصواب. برخي نيز گفته‌اند اين نام برگرفته از «حنا»، دير قديمي مسيحيان بوده است.
مسجد حنانه ضريح كوچكي دارد و در نزديكي مسجد فوق، مقبره «الثويه» واقع است كه بسياري از ياران و صحابه امام علي عليه السلام در آن جا دفن شده‌اند. امام صادق علیه السلام هم در اين مكان گزارده‌اند.
 
مسجد صعصة بن صوحان
در صد متري مسجد سهله، مسجدي است كه در آن يكي از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و آله و يار باوفاي امام علی عليه السلام و امام حسين عليه السلام، صعصعة بن صوحان، خاك شده است. او در جنگ‌هاي جمل و صفين در كنار امام علی عليه السلام حضور داشت و در دوران معاويه وادار شد روي منبر رود و علي عليه السلام را دشنام دهد اما او علي عليه السلام را به نيكي ياد كرد و بر معاويه لعنت فرستاد و معاويه نيز او را به بحرين تبعيد كرد تا در آن جا وفات يافت.بناي مسجد صعصعه در 1387 ق بازسازي شده و 160 متر مربع مساحت دارد.
 
مسجد زيد بن صوحان
زيد، برادر صعصعه از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و آله و امام علي عليه السلام بود. او در جنگ نهاوند حضور يافت و ابتدا يكي از دستانش را قطع كردند. او با همان حال به جنگ ادامه داد تا در ركاب مقتدايش به شهادت رسيد. مسجدي در جنوب مسجد سهله به نام اين صحابه بزرگوار وجود دارد كه خود آن را بنا كرده است. بناي اصلي آن تخريب شده و در 1395 ق بناي جديدي به جاي آن ساخته‌اند. اين مسجد 165 مترمربع مساحت دارد.
 
مسجد حمراء
گويند اين مسجد محل دفن حضرت يونس علیه السلام است و برخي هم گفته‌اند: «اين جا محلي است كه ماهي، يونس را از شكم خود بيرون انداخت».در اين خصوص از امام علي عليه السلام روايتي نقل است كه فرموده‌اند: «مسجد حمراء در جاي بستاني است كه قبر برادرم يونس بن متي در آن جا است». اميرالمؤمنين عليه السلام در اين مكان نماز گزارده‌اند.
 
مسجد جُعفي
اين مسجد، بر حسب روايتي، شاهد عبادت و نماز امام علي عليه السلام بوده است. منظور از جعفي قبيله جعفي است كه جابر بن يزيد جعفي، از راويان و اصحاب امام باقر علیه السلام، از ميان آن قبيله برخاسته است.
 
مسجد بني كاهل
به مسجد اميرالمؤمنين نيز معروف است و امام علی عليه السلام و امام صادق عليه السلام در اين مسجد نماز گزارده‌اند.[۵۴] امروزه از آن جز پايه و بخشي از مأذنه چيزي باقي نمانده است. بني كاهل بن اسد بن خزيمه تيره‌اي از بني اسد هستند.

تصویر سمت راست محل غسل حضرت فاطمه است که در خانۀ حضرت علی (ع) و در نزدیکی مسجد کوفه واقع شده است. و اما تصویر سمت چپ مجهول الهویت می باشد که توسط هم سفر دایی محسن مان به ثبت رسیده است، و در صورتی که شما در مورد آن اطلاعاتی دارید ما را نیز شریک کنید.خجالت

 و در پایان شما در تصاویر زیر، نظاره گر سیمای شهر نجف هستید. البته این فقط قسمت کوچکی از شهر نجف است و یک کشور جنگ زده، ویرانه های بسیاری داردغمگین این عکس، مربوط به ساختمان ها و هتل های نوساز اطراف حرم است...

قطعاً دیدنِ لینک های زیر نیز خالی از لطف نخواهد بود:

عکس های قدیمی از حرم مطهر امام علی در گذر زمان

از معجزات امام علی

___________________________________________________

بی ربط نوشت: صدای سیستمَ ت را بالا ببر و به نوای کودکانۀ علیرضا گوش بسپارخجالت

این دو فایل بعد از تحمل بسیار فراوان ادا و اطوارهای اینجانب و خرابکاری در شعر خواندن، توسط مادرمان ضبط شده است. از اندک خش بودنِ صدایمان فاکتور بگیر که مربوط به سیستمِ نه چندان مناسبِ ثبت و ضبط استخجالت

اتل متل ستاره       

خدا من و دوست داره

خدا جونم ممنونتم حســـــــــابی

قشنگ تر از قرآنت ندیده ام کتابی

در صورتی که فایل صوتی به صورت خودکار برای شما قابل پخش نیست به لینک های زیر بروید:

فایل صوتی شعر خوانی علیرضا خان1

فایل صوتی شعر خوانی علیرضا خان2

پسندها (9)

نظرات (24)

خاله منیره
28 آذر 93 10:42
خوش به سعادتش که تو این ایام تو بهترین جای دنیاست دایی محسن.. الهام جان از دایی محسن التماس دعای ویژه برامون بخواه و اینکه انشالا هرچه زودتر قسمت خودتون بشه عزیزم
الهام
پاسخ
واقعا همین طوره حتما به روی چشم ایشالا و همین طور برای شما
مامانی
28 آذر 93 12:58
التماس دعا......
الهام
پاسخ
به روی چشم و ما هم محتاج دعای خیرتون هستیم
مونا
28 آذر 93 13:19
سلام.التماس دعا. وایییییییییی چه صدای نازییییییییی ماشا.... گلکم
الهام
پاسخ
سلام عزیزم به روی چشم و منم التماس دعا ددارم این نظر لطف شماست. ممنونم
مامان شایلین
28 آذر 93 14:50
اخی خاله به قربون شعر گفتنش بره چقدر خوشگل شعر میخونی گل پسرخاله دلش ضعف رفت واستالهام جون ببخشید تو این پست نظر میزارم دیدم تو پست قبلی نمیشه نظر نوشتراستی بیشتر از من شایلین از شعر خوندن علیرضا خوشش اومده بود ، وقتی صداشو شنید اونقدر ذوق زده شده بود همش میخندید، اخه دخترم عاشق بچه هست حتی از صدای بچه ها هم ذوق زده میشهبیست دفعه براش پخش کردم تا رضایت بده، نمیدونم با این حس دخترم چیکار کنم دوروبرش اصلا بچه ای نیست که باهاش بازی کنهخیلی براش ناراحتمخیلی با بچه ها سرگرم میشه و دوستشون داره باهاشون بازی کنه، راستی زیارت دایی محسن هم قبول باشه، خوش به حالشون واسه هممون دعا کنن
الهام
پاسخ
فدای محبتت بهناز جونماین نظر لطف شماستایشالا به زودی صدای شایلین جون و بشنویم خوشحالم که خوشتون اومده و مخصوصا برای شایلین جونم خوشحالم اتفاقا خیلی خوبه که بچه دوسته چون در این صورت خیلی سریع با گروه هم سالان اُخت میشه و مهد فرستادنش خیلی راحته ممنونم عزیزم. ایشالا قسمت ما و همۀ آرزومندان بشه
مریم مامان آیدین
28 آذر 93 18:44
سلام الهام جونم ما هم التماس دعا داریم ایشالا زیارتشون قبول باشه و به همه خواسته های قلبیشون هم با شفاعت آقا برسن
الهام
پاسخ
سلام عزیزم به روی چشم مریم جونمو ممنونم بابت دعای قشنگت
مریم مامان آیدین
28 آذر 93 18:45
قربوووووووووون صدای پسرمون برم من خیییلی قشنگ و خواستنی بود عزیــــــــــــــــــــزم....خیلی ببوسش دوستم
الهام
پاسخ
فدای تمامِ محبتتون مریم جون این نظر لطف شماست عزیزم.آیدین خان و می بوسم
صدف
28 آذر 93 19:57
واقعا خوش به سعادتشون که این روزها در بهترین مکان هستن ... زیارتشون قبول حق کاش قسمت منم بشه دوباره که برم
الهام
پاسخ
ایشالا قسمت من و شما و همۀ آرزومندان بشهالبته شما که یک بار این سعادت نصبیتون شده، ایشالا بازم برید
مامان امیرحسین
29 آذر 93 0:46
السلام علیک یا اباالحســــــن(ع) خوش به سعادتشون... ان شاله قسمت شما و همه ی آرزومندان...
الهام
پاسخ
ایشالا
مامان بهی
29 آذر 93 7:15
واي منم دلم زيارت خواست زيارتشون قبول باشه. عزيزم كچل خاله با اين شعر خوندن خوشگلت بوووووووووووووووووووس محكم از عليرضا جوني
الهام
پاسخ
ایشالا قسمت ما و شما و همۀ آرزومندان بشه ممنونم گلم. شایان جان و می بوسم
مامانی
29 آذر 93 7:41
سلام الهام جون ممنون بابت این پست زیبات داشتم حس میگرفتم که یه هو صدای علیرضا پیچید، هرچه رشته بودیم پنبه شد از طرف من ببوسش چ کار خوب و جالبی کردی از این پس بیشتر دلتنگش میشیم راستی به مسافرتون التماس دعا از طرف ما هم بگو
الهام
پاسخ
سلام عزیزم قربان محبتتحست قبول باشه عزیزم ممنونم،کوثر جان و می بوسم به روی چشم
مامانی
29 آذر 93 14:46
ای جانم چه دلنشین چه صدای ظریفی داره
الهام
پاسخ
قربانِ لطفتون عزیزم این نظر لطف شماست
مامان علیرضا
29 آذر 93 14:48
الهی خاله قربون اون صدای قشنگت بشه.کلی با شنیدن صدات قربون صدقت رفتم مخصوصا آخرش رو که خیلی باحال تند میخونی
الهام
پاسخ
ممنونم برای همۀ احساس قشنگ+ محبت تون خاله جونم
مامان پرنسس وشاهزاده کوچولو
1 دی 93 3:00
سلام عزیزم الهام جون دلمونو هوایی کردید انشالله قسمت همه دوستداران اهل بیت ومخصوصآ شما وما کند ارزوی قلبیمه آخییییییی من نتونستم الان صداشو گوش بدم زیرا که همه خوابن واز ترس اینکه نکنه یه وقت صداشو بالا بکشم وبیدار بشن فردا بی صبرانه منتظرم برا شنیدن صدای ناز علیرضا جون
الهام
پاسخ
سلام عزیزم ایشالا قسمت همه مون بشه قربونت عزیزمحالا حالاها فایل صدا موجود است هر وقت تونستی بیا گوش بده
مامان علی
1 دی 93 18:21
ایشالله به سلامتی برگردن وحاجت روا...واینکه بهشون زیارت قبول والتماس دعای ماروبرسون الهام جون ایشالله به زودی عکسهای سفر خودت به مزار متبرک اقا رو بزاری علیرضا جون ومیبوسمش
الهام
پاسخ
ایشالاایشالا قسمت ما و شما و همۀ آرزومندان بشه به روی چشم عزیزم. در ضمن التماس دعاتون و بهش رسوندم ایشالا به زودی قسمت شما و ما و همه بشه
زهرا مامان ایلیا جون
3 دی 93 2:55
خووووووووووووووش به سعادتشون
الهام
پاسخ
ایشالا قسمت همه ارزومندان بشه.
مامان فهیمه
7 دی 93 13:40
صدات هم مثل خودت قشنگه عزیز نازم دائی محسن زیارت قبول ایشالا روزی هر سالتون باشه
الهام
پاسخ
این نظر لطف شماست خالۀ عزیزم ممنونم فهیمه جان. ایشالا قسمت ما و شما و همۀ آرزومندان بشه
مامان کیامهر
18 دی 93 15:34
الهام جون ممنون از این همه اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتی. وصف العیش نصف العیش به امید خدا قسمت بشه از نزدیک زیارت کنیم
الهام
پاسخ
خواهش می کنم عزیزم در نتیجۀ نوشتنِ همین پست، اطلاعاتِ خودم هم خیلی زیاد شد ایشالا که قسمت همه مون بشه
مریم مامان آیدین
18 دی 93 15:55
سلام الهام جون من هم خیلی لذت بردم و خیلی هم خجالت کشیدم که از این مطالب تقریبا هیچ چیــــــــــــزیشو نمیدونستم من اصلا نمیدونستم که گنبد ،آینه کاریها و رواق ها توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده...خیلی حس خوبی بهم دست داد نمیدونستم این همه بزرگان ایرانی اونجا دفن شدن و الان خیلی مشتاقم بیشتر بدونم و ببینم تو حرم امام رضا هم دوربین نمیشه برد و همه با گوشی عکس میگرفتن...البته من چند باری دوربین هم دست مردم دیدم...کاش بیشتر مواطب بودن تا خدایی نکرده اتفاق بد دیگه ای نیفته... قبرستان خیییییییییلی برام جالب بود....من تا حالا تصورم از اون قبرستان یه جای کوچیک بود که تعدادی قبر محدود و مسطح داره ولی اینجا بیشتر شبیه شهر مخروبه قدیمی بود .....اون عکس ها که دایی محسن انداخته بود و ساختمون های مخروبه رو نشون میداد جزو قبرستان بود؟؟ خیییییییلی الان دلم میخواد برم و ببینم.....این پستت واقعا برام جالب بود و من خیلی راغب شدم....قبلا اصلا این نیاز رو حس نمیکردم ولی الان با دیدن اون صحن و اون سرداب و اون قبرستان و خصوصا دونستن اینکه از حضرت آدم تا نوح اونجا هستن برام واقعا جالب و دیدنی اومد
الهام
پاسخ
سلام مریم جون راستش رو بخوای مریم جون منم تو این دو هفته با مطالعۀ سی دی های که بعثۀ رهبری به داداشم داده بود و کتاب هایی که داده بودند خـــــــوب متوجه این مطالب شدم. بخاطر همینه که من سفرهای عمره و عتبات دانشگاهیان رو خیلی دوست دارم یک سفر معنوی و البته با شور و شعور کامل بله واقعا باعث افتخاره که هنرنمایی های هنرمندان ایرانی بر گنبد مولامون علی می درخشه بله واقعا خطرناکه! تو عراق هم که جای خود دارهاتفاقا تو عراق حتی بردنِ گوشی ساده هم به داخل حرم ممنوعه و باید به امانات سپرده بشهتا یک وقت وسط نماز جماعت صدای گوشی کسی درنیاد. حتی یادمه تو عربستان هم ممنوع بود اتفاقا من با هر کسی که به عراق سفر کرده صحبت کرده ام میگن که اون قبرستان حال و هوای خاصی داشته و خیلی از همسفرهای محسن هم همین حس و داشته اند! ایشالا که به زودی ما و شما تجربه گرِ همین حس و حال باشیم آره قدمتش واقعا زیاده اگه به اون لینک هایی که از قبرستان گذاشتم بری عکس های خیلی خوبی داره و می تونی حسابی عمق قدمتش رو درک کنی بازم دعا می کنم به زودی ما هم بتونیم این حس رو تجربه کنیم. اینا همه به یک طرف خوندنِ سرگذشت علامه قاضی و توصیه هاش واقعا برام جالب بود این روزها کاملاً حال و هوایی که محسن در سفر به عراق کسب کرده رو از نزدیک می بینم و خیلی خوشحالم که مجبورش کردم ثبت نام کنه. و همین طور برکت معنوی رو که در نتیجۀ دعاهای محسن در عراق و نمازهایی که در اماکن مختلف برام به جا آورده، به زندگیم وارد شده رو کاملاً حس می کنم ایشالا قسمت ما بشه که بتونیم ایوان نجف و ببینیم و اعمال مسجد کوفه و مسجد سهله رو بجا بیاریم
مریم مامان آیدین
18 دی 93 15:57
تنها چیزی که ناراحتم کرد اون سنگ قبر های بود که مسلمون ها و ایرانی های شیعه اونجا برای خودشون گذاشتن تا شفاعتشونو بکنه!!! واقعا اگه ما مسلمونیم و این همه سختی تحمل میکنیم برای رفتن به این مکان مذهبی که امام زمانمون اونجا با یارانش قرار داره....درسته که انقدر جهالت داشته باشیم!!! اگه ایمان و اعتقاد داریم پس این چه کاریه؟؟؟ و در اخر خیلی خیلی برای این پست و جمع اوری این مطالب مفید ازت ممنونم عزیزم و در اخر آخر...قربون صدای دومی پسرک برم من....این یکی واضح تر بود و البته باز برای من تو وبت با رعایت همه توصیه های قبلی پخش نمیکنه و دانلودش کردم تا گوش کنم و باز لذت بردم خیییییییییلی ببوسش عزیزم
الهام
پاسخ
بله متأسفانه متأسفانه همین مسائل هست که باعث سو استفاده های بسیار زیادی علیه شیعیان و مسلمانان میشه قربان محبتت عزیزم. وظیفه ست این شعرها رو قبلا تو همین پست گذاشته بودم. خواستم حذفش کنم دیدم مکانِ مناسبِ دیگه ای براش ندارم بخاطر همین اینجا حفظش کردم مریم جان میگم با موزیلا و یا کروم باز کن شاید با تغییر مرورگر تو وب هم اجرا بشه
صدف
18 دی 93 21:27
سلام الهام خانم . ممنونم بابت این پست . وااای عکسای وادی السلام که معرکه است . با دیدن عکساش حال و هوام عوض شد . هتل ما تو نجف روبروی وادی السلام بود از پنجره ی هتل وادی السلام معلوم بود. شبها خیلی خیلی خیلی حس عجیبی داشت نگاه کردن به این قبرستان . مدیر کاروانمون میگفت تو روایات هست که یکی از درهای بهشت از وادی السلام باز میشه و این حال و هوای خاص به این خاطر هست نماز جماعت مسجد سهله هم که واقعا بی نظیر بود ... ایشالا که قسمت هممون بشه ...
الهام
پاسخ
سلام صدف جان خوشحالم که خوشتون اومده یقیناً خاطرات زیبای نجف رو دوباره براتون تداعی کرده ایشالا قسمت بشه ما هم از نزدیک این قبرستان و ببینیم و اون حال و هوا رو حس کنیم و در نماز جماعت مسجد سهله شرکت کنیم
مامان علیرضا
19 دی 93 0:42
سلام الهام جان خوبید؟ای کیو سان عزیزم خوبه؟ نمیدونی با این پستت چه حال عجیبی گرفتم.خط به خطش رو خوندم و عکسا ولینک هات رو دیدم.انگار دوباره رفته بودم همون جا. ما تو سفری که داشتیم به خاطر آشوب هایی که بود کاروانمون اجازه ندادن بریم وادی السلام اونجا کلی حسرت خوردم.الانم با دیدن عکسا کلی بیشتر حسرت خوردم من ساعتها تو حرم حضرت مسلم نشسته بودم.غربتی که اونجا حس کردم هیچ جای دیگه ای نداشت. کل پستت انقدر حال و هوای معنوی سفرم رو یادم آورد که شاید رو هر عکسی چند دقیقه ای میخکوب بودم و تمام خاطراتش رو مرور کردم ایشالا قسمت خودت بشه دوستم و اینبار برامون سفرنامه ی خودتون رو بذارید ممنون بابت این پست خوب و قشنگ و یه خسته نباشید اساسی بابت این همه تایپ و جمع آوری اطلاعات میبوسمتون
الهام
پاسخ
سلام عزیزمممنونم، خدا روشکر خوبیم خوشحالم که با خوندن این پست دوباره زیبایی های سفر معنوی تون برتون تکرار شده ایشالا قسمت همۀ آرزومندان بشه اتفاقا یکی دیگه از دوستانم هم می گفت که تو دوره ای که رفته عراق گفتند اونجا ناامنه و نمی تونند برن داخلش حس و حالِ زیبایت قبول باشه الهام جونایشالا بازم قسمت بشه بتونی تجربه گر این حس زیبا باشی ایشالا علیرضا جون و ببوس از طرف من عزیزم
زهره مامانی فاطمه
20 دی 93 10:31
یاامام حسین (ع) ایشااله هرکی مشتاق هرچه زودتر نصیبش بشه زیارتشون دوباره قبول باشه
الهام
پاسخ
الهی آمین ممنون زهره جان
مونا
20 دی 93 12:24
سلام الهام جون. چه پست زیبایی...تمام لحظات مسافرت کربلایی که رفتم برام زنده شد. امیدوارم قسمتت بشه. چه مطالب مفیدی. خیلی هاشو نمیدونستم یا یادم رفته بود... ازقبرستان دارالسلام یادمه که روحانی کاروان میگفت خانمها معمولا نمیرن یا نمیبرنشون. فضای خاصی داره . چه عکسای زیبا و سرشاراز معنویتی ...زیارتشون خیلیییییی قبول باشه. خوش بحالت که تاثیر دعاهای برادر عزیزت رو تو زندگی ات می بینی. این یعنی قلبی صاف و نیتی پاک .... شعر علیرضای عزیزم رو شنیدم. خداحفظش کنه....قرآن پناه همه مون باشه انشا.... راستی از جوار حرم معصومه سلام الله علیها مخصوص برات دعا کردم و یادت بودم.
الهام
پاسخ
سلام مونا جان خیلی خوشحالم که دیگر بار با خوندن این پست دلتون رفته کربلا و نجفخوش به سعادت تون. ایشالا دوباره قسمت تون بشه و همین طور قسمت ما و همه آرزومندان بارگاهش قربان محبتت عزیزم. این پاکی شماست که قلبمون و صاف می دونی و نیت مون و پاک ایشالا که قرآن نگهدار علی و بهارت باشه عزیزم زیارت تون قبول مونا جانمخوش به سعادت تونبه خودم می بالم که دوستانِ خوبی چون شما رو در کنارِ خودم دارم و به وجودتون افتخار می کنم احتمال داره هفتۀ آینده مامانم بیان تهران دیدن مون و همه با هم دوباره مسافر قم باشیم
مامانی
20 دی 93 14:36
دمت گرم الهام جووون چه کرده ای ممنون از اطلا عات کامل و جامع فقط قربون دست الهام جون یه فکری به حال منه تنبل بکن یه آسانسوری بالابری چیزی واسه وبت بذار گلم سرپایینی که راحته به عشق علیرضا جونی و با اون قلم شیوایی که شما داری میریم و خبر هم نمیشیم ولی بالا اومدن دیگه کاریست بس طاقت فرسا چه کنیم خواهر داریم پیر میشیم و پا درد و هزار درد خوش باشی
الهام
پاسخ
قربونت عزیزم لطف داری. راستش برای خودم هم خیلی خیلی لذت بخش بود ای وای فکر این آسانسور و نکرده بودم خیلی خیلی بهم لطف داری دوستم آریا جون و می بوسم